Milli Eğitim Vakfı'nın 41. Genel Kurulu Yapıldı
 Devamı  
 
 
 İzmir Büyükşehir’den Üniversitelilere destek
 Devamı  

 


Cumhurbaşkanı Erdoğan, Adanada gençlerle buluştu
 

 

magazin
 
 
 
Boğaz'da,
Gülben Ergen Rüzgarı
 

  Devamı   

 

 

 
 
 
 
 
 
  AKPINAR Temmuz 2017 Sayısı
 
 
 AKPINAR Mart 2017 Sayısı
 
 
 
Bir insanlık dersi...
 
 

 Orhan SELEN

Devamı

 

  
Hava Durumu Bilgileri

 
Döviz Kurları

Anket
Anket Seçilmemiş
Diğer Anketler

Ziyaretçiler
Toplam Ziyaretçi :  25594803
Bugün Ziyaretçi :  5373
Aktif Ziyaretçiler :  71

MİLLİ PİYANGO DEYİNCE
 
 
          Milli Piyango denince…
          Akıla ilk gelen isim, İhap Hulusi Görey olmalı; Türkiye’de 50 yıllık çalışma yaşamıyla, ilk renkli afiş resmini ülkesinde gerçekleştirmiş bir ressam olarak hatırlanmalı ve anılmalıdır. 
          Geçmiş yıllara dair yapılan afiş galerilerinde, ilk reklam çizimlerinde, ilk kitap kapaklarında hep onun imzası vardır. İllüstrasyon sanatının Türkiye’deki ilk uygulayıcısı da olan Görey aynı zamanda reklamcılığın ilk büyük isimleri arasındadır.
          28 Kasım 1898 Kahire doğumlu sanatçı 27 Mart 1986 yılına kadar sürdürdüğü yaşamında İstanbul’da bulunduğu yıllar (1925-1975) içinde Akbaba Dergisi’nde çalışmaya başlayarak, adını duyurur. Akbaba dergisinin yönetici Yusuf Ziya Ortaç, İhap Hulusi’nin eserini "...İçinden bir karikatür çıktı zarfın. Ama bildiğimiz türden değil. Ne resim-karikatür, ne karikatür-resim. Alışmadığımız, görmediğimiz bir sanat işi. İmza yerinde bir üçgen ve eski harflerle İhap Hulusi, sene 1923..." sözleriyle anlatmıştır. Ortaç’ın adını koyamadığı bu çalışma İhap Hulusi imzasını taşıyan bir grafik çalışmasıdır. Böylece  İhap Hulusi’nin çizimleri Akbaba dergisinin kapaklarında yer alır.  
           Atatürk’le tanışır. Harf Devrimi’nden hemen sonra siparişi üzerine Atatürk’ün Ülkü’yle birlikte yer aldığı ilk TÜRK ALFABE’sinin kapağını tasarlar. 
           İhap Hulusi 45 yıl boyunca 1929’da açtığı grafik atölyesinde Milli Piyango İdaresi için çalışır. Yapı Kredi, Garanti, İş Bankası, Sümerbank, Kızılay, Yeşilay, Kurukahveci Mehmet Efendi, Kodak, Türk Hava Kurumu, Türk Ticaret Bankası, Maliye Bakanlığı (Tahviller), Tariş, Ziraat Donanım Kurulu, Piyale Makarna ve 35 yıl boyunca Tekel İdaresi için yerli-yabancı marka çalışmaları yapar. 
           Tayyare Piyangosu-Milli Piyango idaresi, Bayer afiş ve etiketleri, Devlet Demir Yolları ve şehir hatlarına ait ilanlar; Mısır Tekel İdaresi, İngiliz viski John Haigh’ın, İtalyan Cinzano ve Fernet Branca afiş etiketleri  ve Kulüp Rakı’sının o çok bilinen etiketi  İhap Hulusi’nin elinden çıkmadır.  
         Görey’in  babası Mimar Ahmet Hulusi Bey, Mısır’da müteahhitdir.  Ağabeyi Yavuz ünlü bir heykeltıraş, Nihat ise Mısır’ın en ünlü müzecisidir. İlk, orta ve liseyi Kahire’de okuyan İhap Hulusi çocukluğundan itibaren resim sanatına gönül verir. 
          Hayatını resim yaparak kazanmaya karar veren İhap Hulusi, 1920 yılında gittiği Almanya’nın Münih (1920- 1925) kentinde önce Heimann Schule’de iki yıl sürekli olarak tüm gün modelden resim çizer. Daha sonra Kunstgewerbe Schule’nin afiş bölümüne girer. 1923’de çalışmaları İbrahim Çallı ve Şevket Dağ’ın eserleriyle yan yana Galatasaray Lisesi’nde sergilenir. Bu yıllarda Almanya’dan ilk siparişlerini almaya başlar. Çok etkilendiği dünyaca ünlü afiş ressamı Ludwig Hohlwein Amerika’ya gitmesini önerirse de o ülkesine dönmeyi tercih eder.
           Arapça, Almanca, İngilizce, Fransızca  dillerine vakıftır. Dışişleri Bakanlığı’nda çalışması istenir ama o memuriyeti reddeder.  Akbaba’da Münif Fehim ve Ramiz’le birlikte çalışır. 
            İhap Hulusi Görey ‘’…. Hayatımı resim yapmakla kazanmaya karar vermiş olmam dolayısıyla beni maddeten daha kolay tatmin edecek resmin ticari şekli olan afiş ve gazete resimlerini yapmayı uygun gördüm…’’ Der. ‘’….Postayla resim dersi almaya başladım. Resmi yapar, Almanya’daki ressama gönderirdim…. Fakat bu usulle çok ileriye gidemeyeceğimi anladım. 1920’de Almanya’ya resim tahsiline gittim…’’ diye anlatır. Konuyla ilgili ana fikir, günlük hayatta ansızın aklına gelir. Resme döker. Afişlerini genellikle küçük boyutta çalışır; sonra projeksiyonla büyütür, temize çeker ve teslime hazır hale getirir. 
             1975 yılı itibariyle yaşının ilerlemesi, yeni reklam şirketlerinin faaliyete geçmesiyle eskisi kadar sipariş gelmez. O’da Hat sanatıyla ilgilenir. Suluboya çalışmalar yapar. Üstün nitelikli bu çalışmalarıyla açtığı sergiler büyük ilgi görür. 
              Görey dönemi ‘’..Son yıllarda arayanımız fazla değil. İlan şirketleri çıktı, bankalar bilgi ve tecrübeden istifade etmeyi bırakıp, reklam işlerini şirketlere devrettiler. Onlar da muhayyileyi, yaratıcı kabiliyetleri bir kenara bırakıp kopyacılığı tercih ediyorlar. Hizmet verdiğim bunca banka, kurum  ‘Neredesin? Ne yapıyorsun?’ demiyorlar. Bıraktım artık çalışmayı…’’ Üzülerek anlatır.
           İhap Hulusi Görey’in 45 yıl boyunca hizmet verdiği Milli Piyango İdaresi, Ender Merter’in girişimleri sonucu 29 Mart 2002 tarihli çekilişi Türk Afiş Sanatı’nın ve iletişiminin öncüsü Görey’e
ayırır. Yeni Türkiye Cumhuriyet’inin büyük çizgi ustasının bir vefa örneği gösterilerek anılması, ülkemizdeki tüm sektörlere örnek olmalıdır.
            Tanıtımını yaptığı kurumlarca sigortalanmadığı için son yıllarını Şişli'de evinde yokluk içinde geçirir. Milli Piyango tarafından bağlanan düşük aylığı kullanmaya ömrü yetmez. İstanbul'da 88 yaşında yaşamını yitirir.
            Afiş Sanatı için ‘’Seyredenlerin ilgisini çekmeli ve düşündürmeli’’ diyen büyük usta İhap Hulusi Görey; Türk grafik sanatının kurucusu, Türkiye’de açılan ilk grafik tasarım sergisinin sahibi, genç Türkiye Cumhuriyeti’nin kurumsal kimliğinin oluşumunda büyük emek sahibidir.
 
Harika Ören
İzmit 2 Ocak 2021

 

Ekleyen:  Harika ÖREN
Tarih:  4.1.2021
İzlenme:  229
Yazdır:Yazdır
Eklenen Yorumlar 
Harika ÖREN Yazıları
16. Cİ Haliç Tersane’deHarika ÖREN [ 11.10.2021 Devamı
Bol köpüklü Türk KahvesiHarika ÖREN [ 4.10.2021 Devamı
İşte benim! ZEKİ MÜRENHarika ÖREN [ 24.9.2021 Devamı
DUA TEPE’yi dinliyorum.Harika ÖREN [ 2.9.2021 Devamı
KIRAÇDA SESSİZ HEYKELLERHarika ÖREN [ 26.8.2021 Devamı
KIRAÇDA SESSİZ HEYKELLERHarika ÖREN [ 26.8.2021 Devamı
FİKRET OTYAM Anısına SaygıylaHarika ÖREN [ 17.8.2021 Devamı
İSTANBUL’da DENİZ SEFASI Nasıl Başlar?Harika ÖREN [ 15.8.2021 Devamı
Aklım ADA’da KaldıHarika ÖREN [ 19.7.2021 Devamı
Büyükada’da PEMBE DÜŞLERHarika ÖREN [ 29.6.2021 Devamı
Bugün Babalık Yapanların GünüHarika ÖREN [ 20.6.2021 Devamı
Marmara Yüzümüze TükürdüHarika ÖREN [ 13.6.2021 Devamı
Sanat etkinlikleri normaleşiyorHarika ÖREN [ 1.6.2021 Devamı
BAHAR YAZ’A DÖNERKEN…Harika ÖREN [ 24.5.2021 Devamı
Doğum günüm 19 MayısHarika ÖREN [ 18.5.2021 Devamı
Bayram kahvesini yudumlarkenHarika ÖREN [ 13.5.2021 Devamı
BİLİYOR MUSUNUZ?Harika ÖREN [ 2.5.2021 Devamı
Tabletten Kitaba Uzanan YolHarika ÖREN [ 25.4.2021 Devamı
T.B.M.M. KURULUŞU ve 23 NİSAN 101.YILHarika ÖREN [ 24.4.2021 Devamı
MAHYA IŞIKLARIHarika ÖREN [ 19.4.2021 Devamı
11 Ayın Sultanına Selam OlsunHarika ÖREN [ 13.4.2021 Devamı
Türk Polis Teşkilatı’nın YıldönümüHarika ÖREN [ 10.4.2021 Devamı
KİTAPLAR ve KÜTÜPHANELERHarika ÖREN [ 6.4.2021 Devamı
SU ve ORMANHarika ÖREN [ 6.4.2021 Devamı
GÜNDEM...Harika ÖREN [ 29.3.2021 Devamı
NEVRUZ ve GELENEKLERHarika ÖREN [ 21.3.2021 Devamı
BİR HİLAL UĞRUNA YA RAB!Harika ÖREN [ 18.3.2021 Devamı
Tıp TarihiHarika ÖREN [ 14.3.2021 Devamı
BUGÜN DÜNYA KADINLAR GÜNÜHarika ÖREN [ 7.3.2021 Devamı
Mimoza’dan Nobel’eHarika ÖREN [ 28.2.2021 Devamı
ATATÜRK TÜRK KADINI’nı GÖRDÜ.Harika ÖREN [ 21.2.2021 Devamı
MÜZEYYEN UNUTULUR MU?Harika ÖREN [ 11.2.2021 Devamı
Merhaba cüce ŞubatHarika ÖREN [ 1.2.2021 Devamı
Eğitimde yarıyıl bitti…Harika ÖREN [ 29.1.2021 Devamı
Eğitimde yarıyıl bitti…Harika ÖREN [ 28.1.2021 Devamı
Sayfalar : 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  
Yazarlar
Prof. Dr. Anıl ÇEÇEN

YENİ KEMALİZM OLAMAZ AMA GÜNCEL KEMALİZM OLABİLİR
Hüseyin TOPRAK

KEBABI SEVİYORUM…
M. Yahya EFE

“Yıkın Heykellerimi”
Orhan SELEN

UNUTKANLIK SALGINI
Harika ÖREN

16. Cİ Haliç Tersane’de
Ahmet GÖKSAN

GENCİN BİLİNÇLİSİ
Belma Demir AKDAĞ

EKİM AYININ GETİRDİKLERİ
Ayten YAVAŞÇA

GÜNEŞ İLE ÖZDEŞLEŞMİŞ ÜZÜMLERİN AŞKI!
Alev YILDIRIMCI

SERZENİŞ
Metin Mercimek

DUYGUSAL BOŞLUĞUN OLUŞMASI
Şahika ÖNER

SONBAHARIN İÇİNDE!
Nevin BALTA

26 Eylül Türk Dil Bayramı’nın 89. Yılı
Münevver ÖZCAN

ŞİKAYET ETME DEĞİŞTİR ..
Arzu KÖK

Geleceğini Vuran Ülke Arzu KÖK
Dr. Doğan KUŞMAN

KURANI KERİMİ OKUMAK DEĞİL YAŞAMAK LAZIM!
Elveda TANIK

LEBALEB KONGRE...
Dr. İbrahim ATEŞ

ÂŞÛRÂ GÜNÜNÜN DÜŞÜNDÜRDÜKLERİ
Handan ÇÖLAŞAN

Yine günlarden bayram
Sevinç ŞİMŞEK

Bilgimiz yok, zikrimiz AŞI !
Fevziye ŞİMDİ

KÜRESEL ISINMA VE SERA ETKİSİ
Oktay ZERRİN

ŞİDDET ŞİDDETİ DOĞURUR !
Sevgi Ünal

DİKEN ÜSTÜ
Samet Şimşek

Parçalanmış bir toplumda GENÇ olmak
Mehmet KADIOĞLU

Efece Haber'de

 

 

 

 

Her Hakkı Saklıdır. Efe'ce Haber Gazetesi © 2008 Tasarım : Linear Yazılım

Reklam